Daltonscholen worden gemiddeld een keer in de vijf jaar bezocht door een visitatieteam van de NDV. Tijdens deze visitaties laten scholen zien waar ze trots op zijn. Een activiteit, een werkvorm of een instructie. Deze ‘parels uit de praktijk’ worden verzameld en op onze site gezet. Ze dienen als good practice voor andere daltonscholen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de scholen voor primair onderwijs en scholen voor voortgezet onderwijs. De voorbeelden zijn per kernwaarde gerangschikt. De lijst met voorbeelden zal regelmatig worden uitgebreid.

Primair onderwijs

Kernwaarde verantwoordelijkheid
Onderwerp School Bijlage(n)
Mediation  De Sleutel, Schalkhaar
 Kernwaarde samenwerken
Keuze / keuzemiddag Het Valkhof, Roden bijlage 1, bijlage 2, bijlage 3
Kernwaarde reflectie
Toetsen vooraf De Tandem, Leidschendam
De juffenbril De Droomspiegel, Almere
De trotsmuur De Polderhof, Oss
Wekelijks inloopkwartier De Rietakker, De Bilt
Kernwaarde effectiviteit
Doelen – evaluatie De Lisdodde, Emmen bijlage 1
Kernwaarde zelfstandigheid
De taak
Zelf een taak maken Pr. Bernardschool, Velp
Daltonboek
Daltonboek de Vliegers Middelharnis

Voortgezet onderwijs

 
Onderwerp School Bijlage(n)
Daltonboek Werkmancollege, Groningen
Daltonboek Maurick College, Vught